8 d’abr. 2012

Film, Samuel Beckett

Guió per a un mig metratge (uns 31 minuts) encarregat per The European Theater, de Nova York. Beckett vol mostrar, majoritàriament, l’acció a través dels ulls d’E, però en un moment donat, poassar al punt de vista d’O. Això, que avui en dia no ens sembla gens problemàtic, que ho hem vist fer a moltes pel·lícules, per a ell, l’any 1963, esdevé un gran neguit. Per intentar-ho resoldre suggereix la possibilitat de mostrar la perspectiva d’O amb una qualitat diferent d’imatge de la d’E. No és una mala solució, però ell no n’acaba d’estar convençut. De totes maneres, confessa que aquesta por inicial que ell veu com a “the chief problem of the film” (171) potser no és tan problemàtica, que “I perhaps exaggerate its difficulty through thecnical ignorance.” (171) Doncs anem a veure si és així o no.

L’autor marca l’ambient de la pel·lícula ja d’entrada: “climate of film comic and unreal” (163) No n’esperàvem menys d’ell.

Esse est percipi” (163) Diu la primera instrucció del text, amb tot el rerafons metafísic que això comporta, tots els dubtes sobre l’existència d’allò que no podem observar, d’allò que no podem experimentar, d’allò que no podem percebre. Així, Beckett ens diu, a nosaltres, als lectors del guió, que no pas als espectadors de la pel·lícula, que encara hauran d’esperar una estona per a entendre-ho, que O correspon a objecte i E a ull (eye, en anglès) i que, de fet, ambdues realitats formen part d’un mateix individu: l’ull que percep i l’objecte que també percebrà per una capacitat de girar la vista cap a un mateix. Però E tampoc ho sap que ell i O estan units conformant una mateixa entitat. No reconeix aquell cos tan deslligat de la seva realitat. Dualisme cartesià a la seva màxima exponència.

Comença la pel·lícula recordant la sortida de la fàbrica dels Lumière, persones que surten de treballar i que són observats per un observardor immòbil, E. Però E busca a algú, busca a O. Quan el troba, quan el comença a perseguir, la resta d’elements deixen de tenir importància. Només importa O. Fins que es mostra l’escena de la parella que el propi Beckett afirma que està introduïda “as a dramatic convenience […] to suggest as soon as possible the unbearable quality of E’s scrutiny.” (170) Una escena que només consisteix en la topada accidental d’O amb una parella d’avis als quals E analitza, és a dir, que la càmera els dóna vida.

La persecució d’O els porta a una habitació que, per accentuar la irrealitat de l’acció, Beckett ens diu que no pertany a O, sinó a la seva mare a qui fa temps que no visita i que ve ara a cuidar dels animals mentre ella està a l’hospital. I afegeix “she has no bearing on the film” (172) com tampoc ho té el fet que el gat sigui més gros que el gos, que hi hagi un lloro i un peix de colors, però ajuden a crear l’ambient.

La importància de la percepció s’accentua. O cobreix el mirall amb una manta, trenca la imatge de Déu perquè l’estava observant, cobreix la gàbia del lloro amb l’abric…
Fins que arribem al final, quan O s’adorm al balancí i E s’apropa a ell i s’hi posa just al davant i així nosaltres podem veure-li la cara directament per primera vegada. O desperta i també podem veure a E que no és més que un reflex d’O, la mateixa cara, però una expressió diferent. Mentre sigui percebut, O existirà.
____________
Samuel Beckett, Film (a Collected Shorter Plays of Samuel Beckett - Faber and Faber)
començat_ 11/02/12  /  acabat_ 11/02/12

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada